Культура слова
Без спілкування люди не могли б жити в суспільстві, працювати передавати свій досвід і знання іншим. Усе, що ми робимо, вимагає обміну інформацією.
Спілкування відбувається за певними правилами і вимагає серйозної грунтовної підготовки.
Щоб досягти успіху в спілкуванні, потрібно оволодіти певною „технікою” та застосовувати її у щоденній практиці.
Під технікою спілкування ми розуміємо сукупність стандартів культурної поведінки, етичних і естетичних норм у послуговуванні вербальними (словесними) і невербальними (погляд, жести, міміка) засобами комунікативної взаємодії. Поєднання цих елементів під час спілкування і становить мистецтво спілкування, основні правила якого такі:
- Бути у спілкуванні ввічливим, привітним і доброзичливим.
- Уміти відчувати співрозмовника, враховуючи його настрій.
- Брати до уваги статусні ознаки співрозмовника (вік, стать, професію, посаду, рівень освіченості).
- Уміти слухати й не перебивати співрозмовника, засвідчуючи це фразами: „Я вас уважно слухаю!”, „ Говоріть, будь ласка, я вас слухаю!”
- Уникати багатослівності, надуживання термінами
- Добирати мовні засоби, не виходячи за межі стилю, який відповідає комунікативній ситуації.
- Своєчасно реагувати на запитання співрозмовника. Якщо відразу не можете відповісти, то скористайтеся такими фразами: „ Я не готовий зараз дати відповідь”, „Дозвольте подумати”.
- Послуговуватись у спілкуванні формами ввічливості, що підкреслюють шанобливе ставлення до людей: „ Даруйте!”, „Вибачте!”, „ Будь ласка, не ображайтеся!”.
Органічною частиною культури взаємин є мовний етикет, тобто правила мовленнєвої поведінки, прийняті національним колективом мовців. Існує чимало типових комунікативних ситуацій, для яких характерна впорядкована система мовних знаків (формул), вибір яких є дуже важливим в етикетному мовленні.
ЗВЕРТАННЯ: ПОДЯКА, РАДІСТЬ, ВИЗНАННЯ:
Дорогі друзі (колеги!) Дякую (спасибі).
Громадяни! Дякую від щирого серця.
Громадянине (громадянко)! Велике спасибі.
Пане (добродію)! Дякую вам від імені...
Пані (добродійко; до дівчини – панно!) Дякую, ви дуже люб’язні.
Панове! Це дуже люб’язно з вашого боку.
Вельмишановний... Я зворушений вашою увагою.
Високоповажний... Щиро дякую вам за допомогу
Шановна громадо... (запрошення, вітання).
Шановне товариство... Щиро вдячний вам.
Наперед вам вдячний (дякую).
Будь ласка, нема за що.
І.К. та К°
|